Debattävling i skola kritiserad

Det ordnades en debattävling mellan två skolor i Nacka förra veckan. Elever i niondeklass blev tilldelade olika ståndpunkter och uppgiften var att argumentera mot varandra. 

Tävlingen hade en jury där bland andra en professor i lingvistik från Stockholms universitet satt med och utsåg en vinnare. De elever som bäst presenterade fakta och värderingar på ett logiskt och relevant sätt, oavsett ståndpunkt, vann.

 
debate.cartoon.jpg

Det var länge sedan jag hörde något så upplyftande från en svensk skola. 

Det skriver Johan Hakelius i AftonbladetSåväl Svenska DagbladetDagens Nyheter som P1:s Studio Ett har reagerat på debattävlingen.

Men alla blev inte glada åt debattävlingen. Eleverna ”var obekväma med uppgiften”, sa en förälder som protesterade.

Vad tycker du?

Är det OK att argumentera för eller mot ämnen som Indiens kastsystem, legalisering av cannabis och homo­adoption i svensk skola? 

Är det OK att tävla med argumenten och att laget med "fel" uppfattning kan vinna?

Är det så man lär sig att det är OK att det finns olika åsikter och att ens egen uppfattning inte är den enda som går att försvara?

Är det i linje med skolans värdegrund om några känner sig kränkta av argumenten som kan komma upp? 

Är känslan av obehag inför att argumentera för något man tycker är fel, om så bara i en övningsdebatt, ett kvitto på att vi behöver göra fler liknande övningar? 

Skriv gärna dina synpunkter här! 

 

   -Gunlög

 

 

 

Gunlög Å Lindell

Stockholm, Sweden