Bok om retorik och retoriklek för förskolan

Nu är omslaget klart till boken Retoriklek i förskolan!

Forskoleserien_Retoriklek.jpg

Boken finns i handeln den 9 maj.

Förordet kan du läsa redan nu - här. 

 

Förord

Det här är en kort bok. Den är tänkt att vara lätt att läsa och enkel att använda. Jag hoppas att den ska ge dig inspiration, ny kunskap och massor av konkreta tips och råd om hur du kan arbeta med retorik och kommunikation på din förskola.

Som retorikpedagog intresserar jag mig för gränslandet mellan retorik och pedagogik. Under årens lopp har jag arbetat med pedagoger vid många förskolor. Lekarna, övningarna och förhållningssättet i den här boken har fått formen av det jag valt att kalla retoriklek. Retorikleken är ett försök att fånga upp de färdigheter och egenskaper som barnen behöver för att senare utveckla sin retoriska förmåga.

Jag vill både ge dig grundläggande kunskaper om retorik och retoriklek och visa varför det är viktigt med retoriklek i förskolan. Kopplingen mellan strävansmålen i styrdokumenten och retorik är nämligen glasklar. Se boken som en igångsättare, tydliggörare, inspirationskälla och ett diskussionsunderlag och använd den gärna som kursmaterial för personalgruppen. I del 1 och 2 finns övningar för dig och dina kollegor att göra tillsammans på personalträffar och i verksamheten mellan träffarna. Del 3 innehåller retoriklekar och övningar för barnen. Jag hoppas boken blir en kick att sätta igång på allvar. Retoriklek är både kul och väldigt viktigt.

Lycka till!

 

Debattävling i skola kritiserad

Det ordnades en debattävling mellan två skolor i Nacka förra veckan. Elever i niondeklass blev tilldelade olika ståndpunkter och uppgiften var att argumentera mot varandra. 

Tävlingen hade en jury där bland andra en professor i lingvistik från Stockholms universitet satt med och utsåg en vinnare. De elever som bäst presenterade fakta och värderingar på ett logiskt och relevant sätt, oavsett ståndpunkt, vann.

 
debate.cartoon.jpg

Det var länge sedan jag hörde något så upplyftande från en svensk skola. 

Det skriver Johan Hakelius i AftonbladetSåväl Svenska DagbladetDagens Nyheter som P1:s Studio Ett har reagerat på debattävlingen.

Men alla blev inte glada åt debattävlingen. Eleverna ”var obekväma med uppgiften”, sa en förälder som protesterade.

Vad tycker du?

Är det OK att argumentera för eller mot ämnen som Indiens kastsystem, legalisering av cannabis och homo­adoption i svensk skola? 

Är det OK att tävla med argumenten och att laget med "fel" uppfattning kan vinna?

Är det så man lär sig att det är OK att det finns olika åsikter och att ens egen uppfattning inte är den enda som går att försvara?

Är det i linje med skolans värdegrund om några känner sig kränkta av argumenten som kan komma upp? 

Är känslan av obehag inför att argumentera för något man tycker är fel, om så bara i en övningsdebatt, ett kvitto på att vi behöver göra fler liknande övningar? 

Skriv gärna dina synpunkter här! 

 

   -Gunlög

 

 

 

Vill du hjälpa till att få in retorik på skolschemat?

Frågetecken.png

Jag arbetar för att få in retorik i skolan - på schemat!  Dvs att ge alla barn chansen att förklara sina idéer, tala för sina synpunkter, lyssna och inta andras perspektiv.

Visst borde alla få lära sig hur oberoende av bakgrund?

Stötta mig gärna genom att "Gilla" Retorikpedagogen få Facebook!

Sprid gärna detta genom att klicka "Dela".

Tack för hjälpen!

- Gunlög

Låt mig ta dig med på en resa dit där allting, enligt legenden, började.

Vi förflyttar oss i tid och rum... 

Vi befinner oss på Sicilien på femhundratalet före vår tidsräkning. Här på torget i Syrakusa på Sicilien har det i dag samlats mycket människor. Dom verkar förväntansfulla och mycket koncentrerade. Det är något speciellt som ska hända här idag. Någonting mycket speciellt. Det märks. Vad ska vi snart få veta.

iStock_000009467853Large.jpg

Runtomkring oss hör vi havet som dundrar in mot klipporna, vi känner solen som bränner, vi ser berg, massor av höga vulkaniska berg. Siciliens natur är verkligen dramatisk, lika dramatisk som öns historia.

Under många hundra år har Sicilien härjats av krig och tyrannvälde – men nu har tyrannväldet fallit – och det är därför vi är här på torget idag. För när tyrannväldet föll frigjordes också stora markområden och dem ska man idag försöka återlämna till sina rätta ägare.

Men hur gör man en sådan sak, när flera familjer påstår att just det här markområdet och den där odlingsjorden tillhör dem sedan generationer tillbaka?

Vill du veta hur de löste problemet?

Du kan du läsa mer om retorikens ursprung och retorik och demokrati i artikeln här.

Den har tidigare publicerats i Förskoletidningen hösten 2009 i ett temanummer om demokrati och förskoleverksamhet.

- Gunlög

Vad säger eleverna själva om retorik i skolan?

Lära 2-2013 sidan3.png

Nu är det här - senaste numret av tidningen LÄRA!

Elever och lärare från Björkhagens skola i södra Stockholm berättar om hur det är att ha retorik på schemat.

Vad ger det eleverna?

Vad ger det lärarna?

Vad bör man tänka på om man vill få mer fokus på kommunikation och retorik i skolan?

Läs hela artikeln här