Också Linnéa Skoogqvist-Kasurinen, som är lärare i klassen, och Sara Djupman som är lärare i årskurs två, båda retorikpiloter, blev intervjuade. Linnéa menar att retoriken är fundamantet i skolan och att det är självklart att alla, både lärare och elever, borde få kunskaper i retorik. Hon tycker att det är skolans skyldighet att ge alla barn chansen att kunna tala för sig, argumentera, analysera och lyssna. Sara Djupman är inte sen att hålla med. Båda pekar på att det är skolans ansvar inte minst eftersom vi ska "förbereda eleverna för delaktighet och medansvar och för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle." Som det står i Läroplan för grundskolan 2011.
Björkhagens skola har fyra retorikpiloter och de visar alla ett stort engagemang för retorikundervisning och ett stort intresse för att lära sig ännu mer.
Artikeln om retorikundervisningen på Björkhagens skola är skriven i syfte att inspirera, fortbilda och att få lärare, ledning och övriga pedagoger inom skolan att tänka nytt.