Så här når du fram med ditt budskap på förskolan

IMG_3156.JPG

Vare sig du har samling med barnen, planering med kollegor eller informerar föräldrar använder du dig av retorik.

I Lärarnas Nyheter berättar jag om kommunikation och retorik för lärare och pedagoger på temat vuxenvardag. Jag berättar lite om konstruktiva ordval, lyssnande, disposition för föräldramötet, kroppsspråk och röstanvändning.

Läs tips för en enklare vuxenvardag i artikeln Nå fram med ditt budskap.

-Gunlög

Retoriklek i förskolan - Päron eller morot?

Foto6.jpg

"Trots min förskollärarutbildning och alla mina år inom förskolan hade jag inte tidigare reflekterat över vikten av att vi hjälper våra förskolebarn att lära sig att tala inför varandra och lyssna aktivt på varandra. Det här var lite av ett uppvaknande och jag kände att det var viktigt att få in retorikträning i verksamheten."

IMG_6238.jpg

"Vi pratade mycket i början om hur viktigt det är att man lyssnar och alla barn fick erfara att det är jobbigt om någon eller några gör saker som stör när man ska berätta något. Barnen blev ganska snabbt mycket duktiga på att lyssna på varandra och stötta den som talar. Men det var ett krävande arbete - de riktigt pratiga barnen fick till en början kämpa med att komma ihåg att räcka upp handen om de ville något. Och de tysta och blyga barnen fick möjlighet till en ny roll att utforska när de fick lika mycket utrymme som alla andra barn. I sin egen takt kunde de hitta sitt sätt att breda ut vingarna och våga ta plats."

Pia Forslund är förskollärare och retorikpilot. I artikeln här kan du läsa hennes berättelse om hur det var att införa retoriklek i verksamheten på hennes förskola.

Västerby och annat värdefullt på UR

I höst sätter Retorikmatchen igång igen så passa på att anmäl er årskurs 6 redan nu!  Det finns platser kvar.

Retorikmatchen är en riksomfattande lärorik och rolig retoriktävlig. De som kommer med får bland annat en retorikbox med utbildningsmaterial och lärarna får en inspirerande forbildningsdag i retorik.

Retorikmatchens senare deltävlingar sänds i P4 och finalen i TV. Mer om Retorikmatchen här.

1_l.jpg

UR-serien Västerby kan jag rekommendera. Programmen är tänkta för lågstadiet men jag tror de går hem åtminstone för årskurs 4 också. 

Serien inbjuder till diskussioner och det gör det lättare för dig när du ska arbeta vidare i klassrummet. 

Såväl målgruppsanpassning, budskap, perspektivbyte, argument som genre är sådant vi gärna kan börja prata med eleverna om redan på lågstadiet.

Lycka till!

- Gunlög

Vad säger eleverna själva om retorik i skolan?

Lra 2-2013 sidan3.png

Nu är det här - senaste numret av tidningen LÄRA!

Elever och lärare från Björkhagens skola i södra Stockholm berättar om hur det är att ha retorik på schemat.

Vad ger det eleverna?

Vad ger det lärarna?

Vad bör man tänka på om man vill få mer fokus på kommunikation och retorik i skolan?

Läs hela artikeln här

Tidningen LÄRA intervjuar elever om retorik i skolan

I onsdags hade barnen i klass 4C på Björkhagens skola i södra Stockholm retoriklektion som vanligt enligt schema. Men den här onsdagen var inte helt vanlig trots allt. Klassen fick besök från tidningen LÄRA

IMG_4101.JPG

Journalisten Pernilla Rönnlid följde med stort intresse hur eleverna gjorde flera olika retoriklekar och övningar. Det var röstövningar och uppvärmning av kroppen, de tränade sig i lyssnade, de improviserade, de jobbade två och två och förberedde ett litet anförande som de sedan höll tillsamans för två andra elever.

Stämningen var hög. Det skrattades, skojades och det var tyst och koncentrerat om vart annat. Det är tydligt att stämningen är god i klassen. Barnen lyssnar på varandra och visar varandra respekt. Efter övningarna när barnen skrev sina reflektioner i sina retorikböcker, passade Pernilla på att intervjua flera av eleverna.

IMG_4093.JPG

Också Linnéa Skoogqvist-Kasurinen, som är lärare i klassen, och Sara Djupman som är lärare i årskurs två, båda retorikpiloter, blev intervjuade. Linnéa menar att retoriken är fundamantet i skolan och att det är självklart att alla, både lärare och elever, borde få kunskaper i retorik. Hon tycker att det är skolans skyldighet att ge alla barn chansen att kunna tala för sig, argumentera, analysera och lyssna. Sara Djupman är inte sen att hålla med. Båda pekar på att det är skolans ansvar inte minst eftersom vi ska "förbereda eleverna för delaktighet och medansvar och för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle." Som det står i Läroplan för grundskolan 2011.

Björkhagens skola har fyra retorikpiloter och de visar alla ett stort engagemang för retorikundervisning och ett stort intresse för att lära sig ännu mer.

Artikeln om retorikundervisningen på Björkhagens skola är skriven i syfte att inspirera, fortbilda och att få lärare, ledning och övriga pedagoger inom skolan att tänka nytt. 

IMG_4110.JPG

Jag som också var ombedd att komma dit för artikeln tyckte det var härligt att se både eleverna och mina retorikpiloter in action. Jag känner mig så stolt över barnen och lärarnas arbete!

Den 1 mars kan du läsa om eleverna och lärarnas tankar om retorik i skolan. Det är något som jag ser fram emot!

- Gunlög