Retorikundervisning för elever

Lärare, redan i grundskolan, förväntas undervisa i retorik och nästan ingen har kunskapen. 
Ni har väl inte missat Hans Gunnarsons nya bok Lärarens retorik?
"Skolans nya läroplaner betonar retoriken som medel för demokratisk fostran och i de allmänna programmålen i svenska för gymnasiet har retoriken fått en viktig roll. Där står bl.a. ”elever ska ha kunskaper om den retoriska arbetsprocessen, utveckla förmågan att kunna tala inför andra …” Hela svenskämnet genomsyras nu av retoriken och lärare har nytta av att kunna retorik när de står framför en klass. Många skolor har redan retorik som tillval men få nu aktiva lärare har utbildning i ämnet."

Jag har haft nöjet att arbeta tillsammans med Hans Gunnarson på en konferens om retorik i skolan på Göteborgs Universitet, 2010. Han är både intelligent och underfundigt rolig. God läsning!

Läs mer på Liber förlag.

- Gunlög

Retorikkväll med UR och Özz Nüjen

I kväll var jag på Retorikkväll med UR på hotell Rival i Stockholm.

Erik Fichtelius som är VD för UR, presenterade deras retoriksatsning och berättade om att han under ett studieår på high school i USA lyckades missa att man kunde läsa "Speech and debate" i skolan där. Nu brinner han för retorik och gör allt för att sprida att kunskaper om retorik behövs i den svenska skolan.  

Erik-Fichtelius-UR-Retorik.jpg

Retorikpedagogen på föreläsning med Erik Fichtelius som berättar om Cicero. Foto: Oskar Lindell

Standup-komikern Özz Nüjen stod för underhållningen och omskakningen av oss i publiken för att få oss medvetna om våra handlingar och val i samhället och i den svenska skolan speciellt.

För mig som retorikpedagog var kopplingen glasklar mellan retorikundervisning i skolan och Özz Nüjens tankar om vad vi gör med vår demokrati. Frågor som "Är vi så angelägna om vår trygghet att vi sålt vår frihet?" fick vi med oss hem tillsammans med uppmaningar om att inte nöja oss med att titta på när orättvisor sker utan att istället göra något åt saken.

Alla, visade det sig när jag lyssnade på efterpratet efter föreställningen, fann inte kopplingen lika klar mellan retorikundervisning i skolan och Özz föreställning. Kanske hade det underlättat för retoriknyfikna, men ännu inte fullt så kunniga, med lite mer förklaringar under den inledande delen av kvällen. Retorik i skolan är en demokratisk rättighet!

Det är bra att UR hjälper till att göra behovet av retorikkunskaper synligt i den svenska skolan!

-Gunlög