Tala som TED!

På Årstaskolan i Stockholm får eleverna lära sig att tala som TED. Att få lära sig hur man på ett bra sätt kan säga sin mening/berätta sin historia kan få oanade positiva konsekvenser! 

Förlösande föreläsning. Tidigare var det en pina för Erik Lundin att hålla tal, men i projektet ”Tala som TED” blev det i stället till något roligt. Foto: Malin Lööf

Förlösande föreläsning. Tidigare var det en pina för Erik Lundin att hålla tal, men i projektet ”Tala som TED” blev det i stället till något roligt. Foto: Malin Lööf

Så här säger en av Lotta, lärarna som driver projektet:

 

Häpnadsväckande resultat

Under några veckor överöstes eleverna med information om vad ett tal är, vilka komponenter ett bra tal innehåller och viktiga saker man bör tänka på vid muntliga presentationer. Därefter tittade de på massor av tal för att inspireras. Efter fyra veckors planering fick barnen börja skriva sina egna framföranden och sedan var det bara att öva, öva och åter öva innan det var dags att hålla sitt alster inför publik. Resultatet var häpnadsväckande.

– Vi blev helt chockade av elevernas prestationer. Det slog alla våra förväntningar, säger Lotta.

Läs hela artikeln här.

◼Filmade elevföreläsningar från projektet ”talasomTED” kan se om du här.
 

Fantastiska språkmelodier!

Redan när vi ligger i magen kan vi känna igen vår moders språkmelodi bland andra och när vi som nyfödda uttrycker oss gör vi det med den språkmelodin. Språkmelodin är språkets ljudmässiga helhet med tonlägen, rytm och betoningar. Det är helt enkelt allt det som gör att svenska inte låter som norska eller tyska eller vietnamesiska.

Att barn kan lära sig nya språk och dessutom tala utan brytning är allmänt känt. Lika så är det ingen hemlighet att det är mycket svårare för oss vuxna. Men visste du att det ofta är just vår begränsade förmåga att behärska en ny språkmelodi som gör det så extra svårt?

I den här filmen kan du möta en ung kvinna med en kul och särskild begåvning. Inte ett ord begriper jag av hennes låtsade språk men jag tycker hon har fantastiska språkmelodier! 

- Gunlög

Bok om retorik och retoriklek för förskolan

Nu är omslaget klart till boken Retoriklek i förskolan!

Forskoleserien_Retoriklek.jpg

Boken finns i handeln den 9 maj.

Förordet kan du läsa redan nu - här. 

 

Förord

Det här är en kort bok. Den är tänkt att vara lätt att läsa och enkel att använda. Jag hoppas att den ska ge dig inspiration, ny kunskap och massor av konkreta tips och råd om hur du kan arbeta med retorik och kommunikation på din förskola.

Som retorikpedagog intresserar jag mig för gränslandet mellan retorik och pedagogik. Under årens lopp har jag arbetat med pedagoger vid många förskolor. Lekarna, övningarna och förhållningssättet i den här boken har fått formen av det jag valt att kalla retoriklek. Retorikleken är ett försök att fånga upp de färdigheter och egenskaper som barnen behöver för att senare utveckla sin retoriska förmåga.

Jag vill både ge dig grundläggande kunskaper om retorik och retoriklek och visa varför det är viktigt med retoriklek i förskolan. Kopplingen mellan strävansmålen i styrdokumenten och retorik är nämligen glasklar. Se boken som en igångsättare, tydliggörare, inspirationskälla och ett diskussionsunderlag och använd den gärna som kursmaterial för personalgruppen. I del 1 och 2 finns övningar för dig och dina kollegor att göra tillsammans på personalträffar och i verksamheten mellan träffarna. Del 3 innehåller retoriklekar och övningar för barnen. Jag hoppas boken blir en kick att sätta igång på allvar. Retoriklek är både kul och väldigt viktigt.

Lycka till!