Öppen föreläsning för förskolan!

iStock_000002317208Large.jpg

- Om medbestämmande, språklek och retorik.

För bättre kommunikation och en ännu roligare vardag på förskolan! 

RP ppen frelsning knapp 2.png

En föreläsning med två inriktningar. 

Barn i förskoleåldern är genier när det gäller språk! Och de behöver goda omständigheter för att blomstra. Retoriklek är för dig som vill ge barn bästa möjlighet att utveckla sitt språkande, bli bra lyssnare, ta sin plats och våga ha en egen åsikt. Retoriklek ger barnen en stärkt självbild och redskap att i större utsträckning själva hantera konflikter. Du får roliga lekar, övningar och praktiska tips med vetenskaplig underbyggnad.

Få yrken ställer så höga krav på god kommunikationsförmåga som arbetet som pedagog och lärare. Vi förväntas kunna motivera, inspirera, trösta, förhandla, leda, övertyga, övertala, överraska... En dag på jobbet innehåller otaliga kommunikationssituationer, vissa enkla och rutinartade, andra svåra och utmanande. Kunskaper i retorik kan hjälpa oss att hitta medel för att lösa konflikter, för att kommunicera med alla - såväl barn som kollegor och föräldrar - och få ett mer givande och ännu roligare arbete.

✦  Övningar som stärker barns uttrycksförmåga, självbild och trygghet.

✦  Metoder som får den blyge att våga tala och den pratiga att börja lyssna.

✦  Lätta praktiska och roliga förslag att använda direkt i barngruppen.

✦  Hur får jag andra att lyssna intresserat på mig?

✦  Vad är det som övertygar oss människor och hur kan man göra?

✦  I roliga och pedagogiska "Frågelådan" får du möta personer du kanske har mött och svar på frågor du troligtvis ställt.

✦  Skratt med eftertanke utlovas!

”Otroligt bra föreläsning. Det har blivit balans i gruppen efter att vi lekt retoriklekarna!” ”Spännande, medryckande och entusiasmerande! Massvis av bra tips och övningar. Äntligen något att använda direkt!” ”Intressant och givande. Nya tankar och bra förslag till mitt arbete. En värdefull dag. Föreläsaren var väldigt kunnig!” ”Här kan Du som pedagog lära dig att lära ut något som hjälper barn i LIVET.” ”+++5 i betyg! Stort tack!”

Välkomna!

18 april 2013, kl: 18.00-21.00 i Gärdesskolans aula, Banérgatan 56, Stockholm.

Boka-tidigt-pris: 395kr ex moms. Boka innan 15 februari 2013!

Ordinarie pris: 445kr ex moms. Fika ingår i pausen.

Sista bokningsdatum 18 mars. Gå 5, betala för 4. Kom hela arbetslaget och använd er av grupprabatten! Bindande anmälan – platsen går att överlåta.

Frågor: gunlog@retorikpedagogen.se Telefon 070-244 32 64

Föreläsare: Gunlög Å Lindell är retorikpedagog med akademisk utbildning i konfliktbearbetning, ledarskapsutveckling och barns språkutveckling. En mycket omtyckt föreläsare med stor erfarenhet av kurser för pedagoger i förskola/skola. 

Boka dina biljetter här. Ladda ned inbjudan som pdf här.

Skolan lyfter med hjälp av Retorikpiloter! - Del 1

På Björkhagens skola i södra Stockholm har jag satt igång ett projekt med att få in retorikundervisning i skolan. 

Ingela Fondin, rektor på Björkhagens skola säger att eftersom man speciellt lyfter fram de här kunskaperna i Lgr 11 så passar det bra.

"Vi ska bli ännu bättre på att stötta våra elever i att tala inför grupp, lyssna, debattera, argumentera och analysera. Vi vill helt enkelt rusta våra elever till att ta en självklar plats i vårt kommunikativa samhälle. Därför börjar vi nu med en utbildningssatsning av retorikpiloter."

Ingela Fondin Rektor Bjrkhagens skola.jpg

"Vi vill gärna vill ligga i framkant." 

Lärare med representanter från förskoleklass till och med årskurs fyra blev utvalda att bli skolans så kallade retorikpiloter. Retorikpiloternas uppgift är att få utbildning i retorik och sprida kunskapen vidare till elever och lärarkollegor. 

Under den första utbildningsdagen Kul och nyttigt om retorik och kommunikation! gick jag tillsammans med lärarna igenom en hel del teori och praktiska övningar för både vuxna och barn. Vi diskuterade, övade, skrattade och reflekterade. 

Nästa gång vi träffades var under en retoriklektion i respektive lärares klassrum. Lärarna hade då skrivit en egen reflektion, satt upp mål och arbetssätt. Vi gick igenom hur retorikarbetet fungerade i klassrummet och hur lärarna själva kunde bli ännu bättre retoriker.

OL-121003-3189.jpg

Hur kommer man då igång? 

Lär dig retorikteori, öva själv och reflektera och utmana dig själv och öva ännu mer, titta på andra, pröva nytt, ha kul och diskutera.

Två viktiga första steg när man vill börja med retorik i klassen och som man inte kan hoppa över är:

  1. Skapa och underhåll ett tryggt och tillåtande klimat i klassen.
  2. Arbeta med lyssnandet. Lyssnandet är en aktiv handling. Hur är man en bra lyssnare och vad ger det i förlängningen?

Så här säger några av retorikpiloterna själva om den första dagen av utbildningen till retorikpilot:

"För mig blev det tydligt att vi i vår klass kan förbättra eleverna möjligheter att uttrycka sig i tal. Framförallt ser jag att det är viktigt för dem som inte vågar säga vad de tycker och kanske inte ser att de har något att bidra med i diskussioner och samtal. Det handlar mycket om att vi personal måste vara uppmärksamma på hur vi i klassen talar till varandra och vilket utrymme vi skapar för lyssnande. Genom att öka vår egen medvetenhet har vi större möjlighet att hjälpa våra elever att både lyssna och tala." Magnus Harling, Förskoleklass.

"Det var en mycket stimulerande och givande studiedag vi hade. Jag blev sugen på att arbeta mer målinriktat med retorik redan efter kortpresentationen i personalrummet för länge sedan. Det här gav förstås ännu mer så nu ska det verkligen bli av. Tack för en bra dag med många givande och användbara tips!" Anette Lundberg, åk 4.

"Jag körde igång direkt med samtal om den gode lyssnaren. Vi punktade upp synpunkter efter arbete i smågrupper. Fick effekt direkt under veckan." Eva Olsson, åk 2.

"Dagen gav mig återigen fokus på hur stor del av vårt arbete som är kommunikation och att vi blir ännu bättre lärare av att vara medvetna om detta. Det är så viktigt att bli påmind om att alla kan bli goda talare och lyssnare med rätt träning. Skolan retorikpioloter var ett väldans trevligt gäng och föreläsaren kanonbra!" Linnéa Skogqvist-Kasurinen åk 3.

"Jag tycker studiedagen var väldigt givande och lärorik. Det var ett bra upplägg och det gav upphov till många tankar och funderingar. Jag känner mig väldigt inspirerad och motiverad till att börja arbeta med retorik i min klass." Sara Djupman, åk 1.

Språket ger makt!

iStock_000002317208Large.jpg
I dagens samhälle behöver barn kunna uttrycka sina åsikter, tala för sig själva och sina idéer, helt enkelt ha förmågan att påverka sin situation, delta, och ha inflytande. I förskolan ska barnen få möjligheter att utveckla dessa förmågor. Att arbeta med retorik är en väg att genomföra detta förskolans uppdrag med att lägga grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. 

Så börjar min artikel publicerad i Förskoletidningen hösten 2009. Även om du arbetar med större barn eller bara är intresserad av ämnet kan du ha glädje av att läsa artikeln.

Du får konkreta tips och roliga övningar och lekar för ett retorikare klimat i verksamheten!

- Gunlög

Retorik i skolan - mera tyngd i Lgr11

I en studie från Göteborgs Universitet ("Retorik i skolan" av Lisa Arvidsson & Lisa Trané, 2011) framgår att majoriteten av lärarna är osäkra på sitt uppdrag när det gäller retorik, och vad det innefattar i Lgr11. 

DSC_0314.jpg

Just det är inget konstigt i sig men är du intresserad av retorik, retorik i skolan och demokrati - läs vidare!

Studien visar att retorikundervisningen oftast består av redovisningar eller att eleverna ska samtala med varandra. Ganska skralt med andra ord.

Ingen av lärarna i studien har någon utbildning i retorik och i hur man kan/bör undervisa i t.ex. att disponera ett anförande, eller hur man kan bygga en argumentation, eller hur man kritiskt kan granska argumentation, aktivt lyssna eller använda sin kropp, sin röst och sina ordval för att nå fram med sitt budskap. 

Dock kräver läroplanen att lärarna ska utvärdera och även betygsätta eleverna i retorikkunskaper. Retorik i Lgr11 beskrivs bl a som tala, lyssna, samtala, argumentera, muntliga presentationer och kroppsspråk.

Svaren från lärarna i den här studien visar att de förutsätter att eleverna ska kunna det av sig själva trots avsaknad av undervisning! Tänk så tokigt det kan bli!

Alla intervjuade lärare ställde sig positiva till fortbildning i retorik samt samarbete mellan lärarna och ämnena för att skapa en god retorikundervisning.

Jag önskar att alla lärare fick utbildning i retorik och alla elever en god retorikundervisning!

För kännedom: Undertecknad är använd som sakkunnig i retorik i studien. 

- Gunlög

Retorikundervisning för elever

Lärare, redan i grundskolan, förväntas undervisa i retorik och nästan ingen har kunskapen. 
Ni har väl inte missat Hans Gunnarsons nya bok Lärarens retorik?
"Skolans nya läroplaner betonar retoriken som medel för demokratisk fostran och i de allmänna programmålen i svenska för gymnasiet har retoriken fått en viktig roll. Där står bl.a. ”elever ska ha kunskaper om den retoriska arbetsprocessen, utveckla förmågan att kunna tala inför andra …” Hela svenskämnet genomsyras nu av retoriken och lärare har nytta av att kunna retorik när de står framför en klass. Många skolor har redan retorik som tillval men få nu aktiva lärare har utbildning i ämnet."

Jag har haft nöjet att arbeta tillsammans med Hans Gunnarson på en konferens om retorik i skolan på Göteborgs Universitet, 2010. Han är både intelligent och underfundigt rolig. God läsning!

Läs mer på Liber förlag.

- Gunlög